Tillsammans med sin bror Mikael startade han företaget 2010. Då jobbade de som anställda vid varsitt åkeri, körde grävmaskin och hjullastare och drömde om att ha något eget.
– Jag övertalade Micke att vi skulle köpa en begagnad grävmaskin. Till slut fick vi tag på en åtta år gammal Volvo EC240B. Vi jobbade kvar, men körde med grävmaskinen all ledig tid, säger Andreas.
Året efter köpte de en begagnad Volvo EC460CL.
– Då släppte vi våra anställningar och satsade på företaget. Visst var det ett stort steg att stå på banken och låna flera miljoner kronor för investeringar, men både jag och Micke gillar utmaningar.
Mest fördelaktigt
De utmaningarna har de klarat galant. I dag är företagets huvudsakliga verksamhet att framställa ballast, både i de fyra egna bergtäkterna men framför allt på uppdrag av olika kunder. Deras mobila kross-och sorteringsverk finns från norra Norrbotten till Örnsköldsvik i söder.
Med några få undantag är det Volvos maskiner som bröderna Isaksson föredrar, även om de testat olika andra märken.
– Volvo är i alla avseenden mest fördelaktig för vår verksamhet. Dessutom är det en stor fördel att Swecon alltid finns nära till hands, säger Micke.
Brorsan Andreas håller med.
– Totalekonomin avgör till Volvos fördel. När man efter 16 000 timmar analyserar bränsleförbrukning, haverier, reservdelar, stillestånd och service, så har man facit, konstaterar Andreas.
Boden och Aitik
Cirka hälften av maskinerna går i tvåskift. Efter cirka 16 000 timmar är det dags att byta till en ny maskin. Bara i år har företaget investerat i fem nya maskiner: en Volvo EC550EL och en Volvo L350H som levererar ballast åt GRK vid stålverksbygget i Boden samt två Volvo L350H och en Volvo EC950F som arbetar i Bolidens gruva i Aitik.
Att ha fräscha och produktiva maskiner är en del av affärsidén. Nästa år kräver det nya investeringar.
– Då behöver vi två nya hjullastare och två nya grävmaskiner, säger Andreas.
Framtiden? Visst har Br Isakssons Markteknik en affärsplan, men...
– Det är inte så enkelt. Det handlar också om när projekten kommer och behoven uppstår. Då måste man vara med. Det har i varje fall gått bra de första 14 framgångsrika åren.
Källa: Swecon