Continental ökar andelen återvunnet material i sina däck


2024-08-14

Bild:Continental

Continentals mål är att till 2030 använda mer än 40 procent förnybara och återvunna material i sina däck. Nu har bolaget ingått ett tioårigt inköpsavtal med Pyrum Innovations gällande återvunnen kimrök från uttjänta däck. Continentals långsiktiga mål är att skapa en cirkulär återvinningshantering för uttjänta däck.

Continental har ingått ett långsiktigt inköpsavtal med Pyrum Innovations, en specialist inom termolys av uttjänta däck, för särskilt högkvalitativ kimrök (rCB) som återvunnits från uttjänta däck.

Continental avser att i framtiden använda återvunnen kimrök i serietillverkning av personbilsdäck. De två företagen intensifierar därmed sitt samarbete; Continental hade redan tecknat ett utvecklingsavtal med Pyrum Innovations 2022. Sedan dess delar båda företagen det gemensamma målet att ytterligare optimera och expandera återvinningen av uttjänta däck genom pyrolys.

Kimrök är en viktig råvara både för däckproduktion och för tillverkning av andra industriella gummiprodukter. Användningen av kimrök i gummiblandningar ökar däckens stabilitet, styrka och hållbarhet. Återvunnen kimrök från uttjänta däck hjälper till att minska användningen av fossila råvaror och CO2-utsläpp. I ett personbilsdäck från Continental utgör sotinnehållet, som ger däcket dess svarta färg, mellan 15 och 20 procent, beroende på modell. Genom att använda återvunnen kimrök kommer Continental ett steg närmare sitt mål att använda mer än 40 procent förnybara och återvunna material i sina däck till 2030.

– Återvunna råvaror blir allt viktigare i vår däckproduktion. För att ytterligare öka cirkulariteten i våra produkter behöver vi tänka annorlunda. Vi måste gå från ett "end-of-life"-koncept till ett "end-of-use"-koncept för däck. Detta innebär att slutet på ett däcks avsedda användningsfas måste bli början på en ny möjlighet. Tillsammans med Pyrum utvecklar vi högeffektiva processer för att återvinna så många komponenter och material som möjligt från ett uttjänt däck tillbaka in i vår produktionscykel, säger Jorge Almeida, chef för hållbarhet på Continental.

Continentals däck innehåller redan återvunna material som återvunnet gummi från mekaniskt bearbetade uttjänta däck, återvunnet stål och återvunnen polyester från PET-flaskor, som annars ofta hamnar i förbränningsanläggningar eller på soptippar.

Däckåtervinning kräver avancerade teknologier och processer för att effektivt separera, rengöra och återvinna material utan att kompromissa med säkerheten och kvaliteten på de återvunna däcken eller återvunna materialen. Säkerhet är Continentals högsta prioritet.

Återvinningskoncept: Uttjänta däck blir råmaterial för nya däck

Continental tecknade tidigare ett utvecklingsavtal med Pyrum Innovations 2022.

– Utvidgningen av vårt samarbete med Continental är ett mycket viktigt steg för oss, säger Pascal Klein, VD Pyrum Innovations, och fortsätter:

– För att säkerställa att Continental också kan använda vår återvunna kimrök i serietillverkning av personbilsdäck i framtiden, arbetar vi kontinuerligt med att vidareutveckla det som en del av ett utvecklingspartnerskap. Tillsammans har vi redan lyckats säkerställa att alla nyproducerade gaffeltruckdäck på Continentals däckfabrik i Korbach, Hessen, innehåller vår hållbara kimrök.

Cirkulär ekonomi en integrerad del av Continentals hållbarhetsstrategi

Som en del av sin ambitiösa hållbarhetsstrategi, siktar Continental på att öka användningen av hållbara material i sina däck till 100 procent senast 2050. Återvunna material kommer att spela en viktig roll. Som en del av ett cirkulärt system kommer uttjänta däck i framtiden att bli råmaterial för nya däck.


Källa: Continental