Toyota Material Handling Europe och SSAB tar språnget för att producera nästa generations materialhanteringsutrustning med lägre koldioxidavtryck


2025-03-06

Bild:Toyota Material Handling Europe

Företaget börjar använda SSAB Zero™, tillverkat av återvunnet stål och producerat med fossilfri el och biogas, vilket ger ett stål med betydligt lägre fossila koldioxidutsläpp.


Toyota Material Handling Europe och SSAB ingår ett fossilfritt partnerskap, och samarbetet gör företaget till den första tillverkaren av materialhanteringsutrustning som använder SSAB Zero™. Företaget har säkrat leveransen av SSAB Zero™-stål, som från och med våren ska börja användas för att tillverka gafflar och bröstplåtar till handtruckar. Kvaliteten och egenskaperna hos SSAB Zero™-stål är desamma som för SSAB:s konventionella stål.

”Vi strävar efter att vara ledande i den hållbara omställningen av vår värdekedja och bygger en robust leveransskedja tillsammans med våra leverantörer”, säger Giorgio Polonio, Vice President Purchasing, Supply på Toyota Material Handling Europe.

”Vi är glada över att kunna hjälpa Toyota att producera nästa generations materialhanteringsutrustning med lägre koldioxidavtryck. Toyota Material Handling Europe har varit vår kund i över 20 år via vårt dotterbolag Tibnor och vi fördjupar nu samarbetet baserat på ett ömsesidigt förtroende och gemensamt mål om en fossilfri framtid”, säger Tony Harris, divisionschef för SSAB Europe.

I början av 2024 godkände The Science Based Targets initiative (SBTi) Toyota Material Handling Europes kort- och långsiktiga vetenskapligt baserade mål, som syftar till att nå nettonollutsläpp senast i slutet av 2041. SBTi ger företag en tydlig definierad väg för att minska utsläppen av växthusgaser och därmed bidra till att förhindra de värsta effekterna av klimatförändringarna. Mål godkända av SBTi ligger i linje med ambitionerna att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C.

Som ett led i arbetet mot nollutsläpp kommer Toyota Material Handling Europe att öka användningen av återvunnet stål som produceras med fossilfri el och biogas, vilket minskar koldioxidavtrycket från de råvaror som används i deras truckar. Företaget har som mål att göra koldioxidreducerat stål till standard för sina produkter och börjar med de mest populära modellerna i sortimentet av handtruckar.

Samarbetet med SSAB säkerställer att Toyota Material Handling Europe kan minska koldioxidavtrycket från de råvaror de använder i sina produkter. Toyota Material Handling Europe är först i branschen med att inkludera återvunnet koldioxidreducerat stål som standard i en produktfamilj.

Materialet i gafflarna och bröstplåten på högvolymsprodukten LHM230 ska ersättas med SSAB Zero™, som har 77% lägre koldioxidavtryck jämfört med malmbaserat stål sett till hela värdekedjan. Initiativet är ett viktigt steg för att minska koldioxidutsläppen och främjar Toyota Material Handling Europes mål om nettonollutsläpp till räkenskapsåret 2041.


Källa: Toyota Material Handling Europe