GKN Aerospaces metod kommer att kunna bidra till minskad användning av råmaterial och skapar möjligheter att förändra konstruktionen i grunden, vilket gör flygmotorn lättare och mer effektiv. Det här är första gången teknologin testas för denna storlek på komponenter och vi ser goda förutsättningar för spridning globalt och inom andra områden, säger Peter Engdahl, chef för avdelningen forskning, innovation och affärsutveckling på Energimyndigheten.
Flygmotorkomponenter tillverkas idag av stora gjutgods och smiden och med nuvarande teknik bearbetas upp till 80% av materialet bort innan komponenten får sin slutliga form. Med additiv tillverkning kommer produkterna istället att byggas upp lager för lager av metalltråd eller pulver som smälts samman med hjälp av laser.
Vi vill bidra till att minska flygindustrins påverkan på klimatet och vara en föregångare inom hållbar produktion. Vår produktionsteknologi är unik i sitt slag då man aldrig tidigare använt additiv tillverkning för så stora och komplexa flygkomponenter. Vi är oerhört glada över beskedet att den svenska staten stöttar denna satsning som bidrar till att vi etablerar banbrytande teknologi i Sverige, säger Joakim Andersson, koncernchef för GKN Aerospace Engines.
Stödet från Industriklivet bidrar till att GKN Aerospace väljer att etablera tillverkningen på sin anläggning i Trollhättan. Den nya satsningen med additiv tillverkning beräknas tas i drift under 2024 och kommer på sikt växa till fullskalig produktion. I framtiden kan satsningen innebära upp mot 150 arbetstillfällen åt operatörer, tekniker och ingenjörer.
GKN Aerospace har arbetat tillsammans med Business Sweden, Trollhättans Stad, Västra Götalandsregionen, Position Väst och andra aktörer för att investeringen ska etableras i Trollhättan.
Källa: GKN Aerospace