Arbetet med att ta fram en ny lastbilsmodell startar många år innan den lanseras. Under den tiden hinner mycket att ändras, vilket kräver inblick i framtiden för att utveckla en design som inte bara ligger rätt i tiden, utan också uppfattas som innovativ.
– Redan 2006 började vi arbeta med den nya Volvo FH. Då hade ingen hört talas om iPhone. Men när Volvo FH lanserades 2012 var smarta telefoner plötsligt en självklar del av samhället. Den här typen av förändringar måste vi kunna förutse, säger Rikard Orell, designchef på Volvo Lastvagnar.
En omfattande omvärldsbevakning är en viktig del av designprocessen för att kunna förutspå hur samhället kommer att utvecklas fem, tio och femton år fram i tiden. Den inkluderar allt från att intervjua förare till att undersöka trender inom teknik och kultur.
– Inom transportindustrin är produktcyklerna längre än i andra branscher. Eftersom vi är branschledande har vi också ett stort ansvar att påverka utvecklingen så att den tar en hållbar riktning, säger Rikard Orell.
För ett år sedan avslutade Volvo Lastvagnar sin största lansering i varumärkets historia. Sex nya lastbilsmodeller lanserades på mindre än ett år. Alla modellerna har tre designdrag gemensamt: järnmärket, som nu har en mer framträdande position precis under vindrutan, den större bikupemönstrade grillen samt de v-formade strålkastarna. Men den största utmaningen för designavdelningen var att uttrycka skillnaderna mellan de olika modellerna.
– Vår nya lastbilsserie är som vilken familj som helst. Den består av individer med egna personligheter. Det är i dessa skillnader som seriens verkliga styrka ligger. Vi fokuserade på att skapa en unik personlighet för varje modell som överensstämmer med dess syfte, användningsområde och arbetsmiljö, säger Rikard Orell.
Ändamålsenlig design
Vid utvecklingen av den nya lastbilsserien lades därför stort fokus på att visualisera den specifika arbetsmiljön för varje modell. Inspirationsbilder har varit ett viktigt hjälpmedel under den här delen av designarbetet.
– Det är en traditionell designteknik som hjälper oss att fånga essensen i det vi vill uttrycka. I vår bransch är det extra viktigt eftersom vi skapar en komplex produkt som ofta är både arbetsplats och hem. Vi måste ta hänsyn till teknik- och lagkrav och överträffa kundönskemål. Det är en svår uppgift men eftersom vi som designer tänker visuellt använder vi inspirationsbilder för att stimulera den kreativa processen, säger Asok George, chef för den exteriöra designen på Volvo Lastvagnar.
Det önskade uttrycket och personligheten hos varje modell representerades i processen av ett antal bilder. För Volvos flaggskepp Volvo FH16 var en av bilderna en flock vildhästar.
– Volvo FH16 är världens starkaste serieproducerade lastbil och ska självklart förmedla kraft men vi vill samtidigt inte att den ska se aggressiv ut. Den ska snarare uttrycka sin kraft på ett förfinat sätt. Där är vildhästars sätt att röra sig en bra inspiration – de uttrycker sin styrka och frihet på ett elegant vis, säger Asok George.
I inspirationen till den nya Volvo FMX blandades bilder på tuffa miljöer och hållbara material. Slutresultatet är en lastbil som är robust både på ut- och insidan.
– Bilden på James Bond beskriver nya Volvo FMX personlighet väl. Agent 007 ser väldigt bra ut i en smoking men han är också lika attraktiv efter att ha hamnat i slagsmål. Det samma gäller för nya Volvo FMX, den måste se häftig ut även efter ett par hårda smällar, säger Asok George.
En annan del i arbetet handlar om att förstå och införliva lagkrav i designprocessen, vilket också har med lastbilens funktionalitet att göra.
– Den stora grillen på de nya Volvolastbilarna ser ut så av en anledning. Den ger delvis de nya lastbilarna en distinkt familjeidentitet men framförallt har den formats så för att Euro 6-motorerna behöver mer luft. Så själva faktumet att våra lastbilar nu är mer miljöeffektiva har dikterat karaktären på designen, säger Asok George.
Från skiss till färdig produkt
När en tydlig vision för hela lastbilsserien var definierad var nästa utmaning att förverkliga varje lastbilsmodell och samtidigt ta hänsyn till alla tekniska restriktioner och tillverkningskrav utan att förlora ursprungsvisionen.
– Vi började skissa på vår nya lastbilsserie 2006 men den kommer att synas ute på vägarna många år till. Det ställer stora krav på vår förmåga att visualisera framtiden. Så visst handlar design om kreativitet och också om att realisera en önskad framtid. Det är ett metodiskt arbete som baserar sig på kunskap om och förståelse för våra kunder och för samhället i stort, säger Rikard Orell.
Källa: Volvo Trucks