Facebook

Instagram

Stena Line lanserar AI-assisterade fartyg


2018-09-10

Stena Line's Head of  AI Lars Carlsson och Senior Master Jan Sjöström diskuterar den nya AI-modellen ombord på Stena Scandinavica.
Bild: Patrik Olsson
Stena Line's Head of  AI Lars Carlsson och Senior Master Jan Sjöström diskuterar den nya AI-modellen ombord på Stena Scandinavica.

Som en viktig del i sitt arbete för minskad bränsleförbrukning och miljöpåverkan, genomför Stena Line nu en pilotstudie där artificiell intelligens implementeras ombord.

I nära samarbete med teknikföretaget Hitachi, utvecklas en AI-modell att använda ombord. Modellen ska förutse den det mest bränsleeffektiva sättet att driva ett visst fartyg på en bestämd rutt, och ska vara ett stöd för kaptener och styrmän. Om modellen blir framgångsrik kommer den att bidra stort till att uppnå det årliga målet om att minska bränsleförbrukningen ombord med 2,5 procent.

– Modellen går igenom ett stort antal olika scenarier innan den föreslår den mest optimala rutten och de bästa inställningarna för bränsleoptimering under resan. Tack vare AI har vi nu möjlighet att ta hänsyn till ett stort antal faktorer, som exempelvis strömmar, väderförhållande, vattendjup och hastighet genom vatten i fler kombinationer än vad som tidigare varit möjligt att göra manuellt, säger Lars Carlsson, Head of AI på Stena Line.

Modellen är under utveckling och det hade inte varit möjligt att komma vidare i projektet utan en engagerad kapten och besättning. Därför genomförs pilotstudien på Stena Scandinavica, under överseende av Senior Master Jan Sjöström som har arbetat med bränsleoptimering på Stena Line de senaste 40 åren.

– Eftersom modellen fortfarande utvecklas är det för tillfället kanske mer vi som assisterar AI än tvärtom, men det är en otroligt rolig och belönande process. Vi har gjort justeringar efter varje resa under ungefär fyra veckor och det är fantastiskt att se hur snabbt den lär sig och ständigt förbättras, säger Jan Sjöström, Senior Master på Stena Scandinavica.

Målet är att skapa en så precis modell att den kan utgöra ett ultimat beslutsunderlag för kaptenen och styrmännen ombord när de planerar en resa. Om AI exempelvis skulle kunna bidra med exakta förutsägelser kring strömförhållande, vilket är en av de mer komplexa faktorerna idag, skulle det hjälpa även den mest erfarna kaptenen eller styrmannen.

Dessutom kan modellen även bidra till kompetens- och kunskapsöverföring till nästa generation.

– Att planera en överfart och styra ett fartyg på ett säkert och samtidigt bränsleeffektivt sätt är ett hantverk. Övning ger färdighet, men om en ny kapten eller styrman assisteras av AI kan personen snabbare lära sig att bränsleoptimera. Det i sin tur bidrar till en mer hållbar resa, säger Jan Sjöström. 

Stena Line har en övergripande mål att hela verksamheten ska assisteras av AI år 2021. Pilotstudien på Stena Scandinavica, som trafikerar linjen Göteborg – Kiel, är den första av flera tester med AI-assistans ombord under 2018. Projektet kommer att utvärderas i slutet av året. Därefter beslutas det om hur Stena Line ska gå vidare med implementering av AI-assistans på sina 38 fartyg.

– Vi är stolta över att arbeta med Stena Line för att utveckla och implementera AI-teknologi som kommer att skapa värde för både företaget och miljön. Genom att arbeta tillsammans, och på så sätt kombinera verksamhetsexpertis med data och AI, har Hitachi och Stena Line lyckats visa hur digitalisering kan användas för att optimera existerande förutsättningar och därmed skapa ett bättre resultat, säger Ram Ramachander, Chief Digital Officer på Hitachi Europe Ltd.

Stena Line assisteras redan av AI inom flera området, som exempelvis administration, finans, service och kundupplevese.



Källa: Stena Lina


Tipsa en vn Skriv ut



Nya PFUW är en ultraljudsmätare för flödesmätning av en stor mängd olika vätskor

Oavbrutet flöde med SMC:s nya clamp-on flödesmätare

SMC lanserar en clamp-on flödesmätare för vätska och stärker därmed...

Läs mer
SCN 550
STILL iGo system effektiviserar Solars intralogistik 
STILL iGo system effektiviserar Solars intralogistik
 

Solar automatiserar intralogistiken med STILL

Solar Sverige AB etablerar ett nytt logistikcenter i Kumla och investerar i en skräddarsydd automationslösning från intralogistikexperten STILL Sverige AB. Förarlösa truckar...

Läs mer
oem_automation_550
Spectrum Technology är en ledande leverantör av automatiseringslösningar med huvudkontor i Karlshamn

Spectrum Technology blir certifierad partner till Bosch Rexroth

Bosch Rexroth välkomnar Spectrum Technology till Certified Excellence.

Läs mer
Flamkontroll
SMC Automations nya kompakta kontrollenhet för rampmontage – JXD1-M

Styr upp till 16 axlar med SMC:s kompakta kontrollenhet för rampmontage

SMC lanserar JXD1-M, en rampmonterad kontrollenhet med batterilös absolutenkoder. Anslutningar...

Läs mer


Jackbara Industridon nu med skruvgänga

För enkel och tidsbesparande montering av Heavycon D7-kontakter erbjuder Phoenix Contact...

Läs mer


Ny kraftfull SCARA-robot från KUKA – snabba rörelser och bärlast på 60 kilo

KUKA släpper ytterligare en SCARA-robot nu i höst. En kraftfull modell med maximala...

Läs mer
BlueBear Mobile Command and Control System with UAVs on ground

Saabs teknik för drönarsvärmar används i AUKUS-test

Saabs teknik för autonoma svärmar har nyligen varit med i det banbrytande demonstrationen...

Läs mer


Welcome to SCANPACK 2024.

It´s busy days when Carryline is planning for this year's edition of SCANPACK. It has...

Läs mer
Gimatic | Tryck & Flöde | Robotik | OEM Automatic

Nya gripdon från Gimatic stärker OEM Automatics automationslösningar

OEM Automatic har inlett ett strategiskt samarbete med Gimatic, en global ledare inom elektroniska...

Läs mer

Nyhet från Teknokol - Bärarmsystem och kapslingar i rostfritt stål


Teknokol, ett företag som är specialiserat på att tillverka bärarmsystem och...

Läs mer


Mahindra väljer ABB:s PixelPaint till förstklassiga lackeringsjobb

De två stora hallarna har en yta på 4 500 kvm vardera och en takhöjd på 15 meter.

Byte av industribelysning på rekordtid

Förbättrad arbetsmiljö och energibesparing, var anledningarna till att Valmet bytte...

Läs mer


ABB:s nya maskinbetjäningscell förenklar automation och kompenserar för arbetskraftsbrist



Effektivitet och automatisering: Hydroscand leder vägen med Shelf Refill

I en värld där tid är pengar och effektivitet är nyckeln till framgång,...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se