Renault har introducerat en ny, direktinjicerad turboladdad 1,3 liters bensinmotor som utvecklats av Alliansen och Daimler. Motorn har till att börja med införts i Scénic och Grand Scénic och kommer successivt att erbjudas i övriga Renaultmodeller från 2018.
Den nya motorn erbjuder förbättrad körglädje, bättre vridmoment vid låga varvtal och högre och konstant tillgänglighet vid högre varvtal, samtidigt som bränsle- och koldioxidutsläppen minskar.
Det nya motorblocket kombinerat med manuell- eller EDC-dubbelkopplingslåda finns i flera effekter; från 115 hk – 160 hk. Motorn innehåller Alliansens senaste utvecklade innovationer inklusive Bore Spray Coating, en cylinderbeläggningsteknik från Nissan GT-R-motorn, vilket förbättrar effektiviteten genom att minska friktionen och optimera värmeöverföringen.
Övrig teknologi ger ökad körglädje och minskar bränsle- och koldioxidutsläppen: trycket på direktinsprutningen av bränslet har ökat med 250 bar och en specifik design på förbränningskammaren optimerar mixen mellan bränsle/luft. "Dual Variable Timing Camshaft"-tekniken kontrollerar avgasventilerna beroende på motorns belastning. Resultatet är ökat vridmoment vid låga varvtal och mer linjärt vridmoment vid höga varvtal.
Källa: Renault